Press

reviews

Hear Here concert Fasching September 7
“Vilken konsert! Vilken tårögt vacker, gutturalt skev och dynamiskt pulserande konsert!
Precis så bra som det anstår en supergrupp”.
http://orkesterjournalen.com/wordpress/?p=12074
http://www.dn.se/kultur-noje/hear-here-pa-fasching-i-stockholm/


Festen- Festen

13435303_578235149024104_6067644493719532879_n13512056_578235155690770_7521933808370296020_n

Borderlands -Lisa Ullén Quartet (4 fyrar)

”Det är explosiv frijazz som beter sig lite hur som helst, men med en superb balans mellan struktur och kaos”
PM Jönsson, Göteborgsposten

”Så runder de av dette settet» med Won’t Be Late Again», hvor Ullén igjen er i Aki Takase-land, godt blandet sammen med Cecil Taylor, Alexander von Schlippenbach og alle de andre frittgående pianistene. Her er det hun og hennes piano som tar føringen med ytterst spennende spill, sammen med Axelssons trommer og Ölmedals bass..

Jan Granlie, Salt and Peanut

Ballads of Now & When-Nuiversum
“Nuiversum rymmer ett Absolute Avantgarde; stjärnstoftet efter den stora balladsmällen. För att parafrasera Sun Ras gamla slogan ”Space is the place”: Nuiversum är i stället.”Timo Kangas Lira 2015

Look Right CD-winner of Swedish Art Music Record Award

is a fantastic demonstration of free improvisation that keeps revealing more and more beautiful sounds and sonic interactions with each new listening”Eyal Hareuveni, All about jazz

“Straight away I declare this record Impro of the Year – or Everrything of the Year.”
5 /5 Tidningen Kulturen-Thomas Millroth

Catachresis-solo Cd

Kvällens mest suggestiva akt står den skivaktuella pianisten Lisa Ullén för. Men det är bara en del av sanningen då det ur hennes preparerade piano också flödar intensivt i expressiva förtätningar. Idérikt och välspelat visar hon åter att hon har ett av de mest spännande namnen inom svensk improvisationsmusik. Magnus Nygren, SVD

“det lyriskt ömma förenas med brutalt oväsen i ett skönhetsbegrepp där ingenting är givet, i en vacker och omtumlande katakres”. 5/6 Magnus Eriksson SVD

“Extraordinary is all I can say as I dive in to her unique approach. Ms. Ullen prepares the piano in her own way coaxing a variety of unique sounds, creating new sounds and textures along the way. Each of the thirteen pieces explore a different approach or terrain. Each piece is fascinating for different reasons, some abrupt, some intense and some twisted into odd shapes. “Low Voice I” is dark and ominous and deals with those sounds from the low end of the piano”. Ms. Ullen also works hard to create bizarre sounds inside the piano, taking her time to craft strange sounds, one or two at a time, each one selectively chosen. Each piece is like entering a new world to explore and evoke different spirits”. Downtown MUSIC GALLERY

“Det var som att befinna sig i stormens öga och kastas omkring i extremt koncentrerad, men samtidigt svindlande frijazz”. PM Jönsson-GP

 

Carve -cd

“The result are sound sculptures, as the album’s title suggests, with tonal creations carved out of raw sound material, sometimes familiar, often quite new to the ear, yet each full of wonder, full of surprise and fragile beauty”, Stef Gijssel.

Två fundamentala musiker karvar djupt i tonkonsten. Denna dubbel-cd kommer vara lika viktig för den svenska jazzens historieskrivning som Erik XIV:s ärtsoppa.

Johan Rhedin, Soundofmusic

 

LUDL-cd
en oväntad ad hoc-stämning hör vi sanslöst vibrerande och känslig instant composing av pianisten Lisa Ullén och altsaxofonisten David Linnros- Med små riktningslösa rörelser flyttar de sig runt i ett egenmöblerat rum av ljud och musikaliska figurer som tätnar alltmer. Jag har aldrig hört något liknande. Thomas Millroth, SoundofMusic

Nu Väntar
Orden blir leksaker, ibland tonsatta i intensiva melodislingor.Ett jag vill möta ett du, genast; vill att väntan ska ta slut, även om nu inte tiden gör det. Barnet har också en musisk låtsaskompis, som spelas av Lisa Ullén och är nog så verklig. Hon skapar stämningar med pianot: hemlighetsfullt mystisk nattmusik eller droppande regnmusik eller ett rent musicerande; personligt, behagligt och föga insmickrande.Karin Helander SVD

Revolution Rock-cd’
Ullén visar sin absoluta känsla för klangvärden. Diskanttoner kastas in som klingande småmynt i medmusikernas mulliga, bulliga musikhattar”.”Ren och rak pianojazz spelas i den mörktonade “Ghost Step”, ett av albumets bästa stycken, en uppvisning i beräknat, skiftande spel, där intresset hålls på kokpunkten hela tiden. Efter “Ghost Step” känner jag mig nyfiken att höra mer av Ullén i trioformat eller som solist”.””Det finns alltid precision i utbrotten. Intelligens i känslorna”.Thomas Millroth Soundofmusic

sequenza-koreograferad komposition

Det är raffinerat i sin enkelhet. Instrumentets kropp och klang tänjs ut i rummet, komprimeras och förvrängs. Marie Fahlin drar ut gummiband från flygeln och släpper dem med ett knäppande ljud. Lisa Ullén svarar med eftertänksamma tangenttryck”

Anna Ångström SVD

“För även om det är tydligt vem som är dansare och vem som är pianist är det desto svårare att se vems som påverkar vem när de till exempel bokstavligen och handgripligen spelar tillsammans direkt på flygelns strängar. När de sedan på ett tydligt men raffinerat sätt svarar på varandras utryck eller när Lisa Ullén ger Marie Fahlin en blick som verkar säga att nu är det din tur att aktivera rummet eller flygeln blir det tydligt att det handlar om ett möte.Det är också därför det hela tiden är fascinerande att försöka följa den komplexa väv av rörelser och ljud som bildas när dansaren Marie Fahlin och pianisten och kompositören Lisa Ullén möts i Sequenza.”

Tomas Olsson, Nummer 

 

Big Bang-Lisa Ullén Quartet CD

“..en enkelhet som kräver precisionoch en gränslös tillit, eftersom ingen maktkamp märks och summan är större en delarna. Och det finns inga svaga delar”.
Leif Carlsson
Lira rekommenderar